Uitstap naar Keramis en Folon

Op zoek naar kunst in Henegouwen

Tussen twee hittegolfjes door vertrok op 15 juli alweer een volle bus met een vijftigtal licht gebruinde Neossers, op weg voor een boeiende culturele uitstap naar Henegouwen. Eerste stop was La Louvière, dat niet meteen in de top 10 van de strafste city trips ter wereld staat. Het is wél uniek in zijn soort als keramiekstad, ontstaan toen de gebroeders Boch er in betere industriële tijden vanaf 1844 hun faiencefabriek vestigden en migranten uit alle mogelijke windstreken naar hier kwamen. 

De keramiekproductie mag er dan al een tijdje uitgedoofd zijn, vandaag kan je er -naast de voormalige 8 meter hoge flessenovens- de Keramiscollectie bekijken, een uitgebreid overzicht van de productie van de Manufacture Boch. Tijdens de gegidste rondleiding gaven we onze ogen de kost tussen zowel klassieke keramiekstukken -we herkenden nog serviesmotieven uit onze kindertijd- als moderne ontwerpen, want Keramis ondersteunt beeldende kunstenaars die dit medium vandaag de dag gebruiken door ze te exposeren en hun werk aan te kopen.

Terug richting Brussel belandden we via allerlei landwegen in de prachtige omgeving van de Fondation Folon in Terhulpen, in het hart van het Domaine régional Solvay, een groene oase van 227 hectare, grenzend aan het Zoniënwoud. Maar de hongerige magen dienden dringend gevuld en we lieten ons de ‘poulet à l’estragon’ met lokale streekbieren volop smaken. En hoewel het uitgestrekte park uitnodigde tot een stevige wandeling, bleek de verleiding te groot om op het oergezellige terras van L’Homme Bleu te blijven plakken. Waarom dat restaurant zo heet werd ons al snel duidelijk toen de gidsen ons inwijdden in het oeuvre van een kunstenaar waarin het blauwe mannetje vaak bleek terug te komen.

Jean-Michel Folon bedacht voor het bezoekersparcours een originele, poëtische en interactieve scenografie met verrassende installaties, muziek, spiegels en licht- en optische effecten. In de 15 tentoonstellingszalen konden we zijn iconische creaties bewonderen, waaronder werken in gekleurde inkt, aquarellen, schilderijen, etsen, affiches, gravures, muurschilderingen, glas-in-loodramen, wandtapijten en sculpturen. Aan de hand van zo’n 350 werken ontdekten we de rijkdom van het oeuvre van deze multidisciplinaire kunstenaar, die bij ons nog veel te weinig bekend is, maar met zijn universele boodschap in korte tijd internationale erkenning verkreeg. Folon (1934 - 2005) prijkte met zijn tekeningen op de covers van de meest toonaangevende tijdschriften, illustreerde werken van grote schrijvers, acteerde in films. Even dachten we dat het oorverdovende alarm dat ons allemaal voortijdig uit de tentoonstelling deed vluchten ook een artistieke bijbedoeling had, maar het bleek te gaan om iemand die pipi wilde gaan doen achter een verboden deur. Even schrikken, maar toch een geruststelling dat het rijke oeuvre van Folon zo goed beveiligd is.

En zelfs de Brusselse Ring op het spitsuur bleek ons deze keer gunstig gezind, zodat we bij het uitstappen in Antwerpen alweer konden terugkijken op een perfect verlopen dagje cultuur en natuur.