Behouden vaart

Op een flink Flandria schip hebben 26 van ons gisteren kennis gemaakt met de Antwerpse haven en de stand van zaken rond het Oosterweel project.

Op een flink Flandria schip hebben 26 van ons gisteren kennis gemaakt met de Antwerpse haven en de stand van zaken rond het Oosterweel project.
Voor een paar van ons was het ook de eerste kennismaking met De Lijn, die ons van Vosselaar, Beerse en Vlimmeren tot vlak bij de boot heeft gebracht. 
Stipt om 14u staken wij van wal, met in totaal 174 passagiers aan boord; we waren dus niet alleen en hebben ons in twee groepen verspreid op het bovendek voor maximaal zicht en een dek lager voor meer beschutting. We voeren door een aantal dokken, met duidelijke uitleg erbij waarom dokken nodig zijn (er is te veel eb en vloed op de Schelde).
Op de terugweg hebben we ook van nabij de gigantische grond-verplaatsingen kunnen zien die nodig zijn voor de aanleg van de tunnel. De bouwput moet tot plaatselijk 30m diep worden om de tunnels daar 'droog' te kunnen bouwen. Damwanden, tijdelijke wegen, werkwegen, tot soms 3000 mensen aan het werk; het is een groot project dat in 2033 afgerond moet zijn. De kosten worden op de gebruikers verrekend door tolheffing op zeker het vrachtverkeer.

Na drie uur indrukken en wijze woorden van de uitstekende gids hebben we de wandeltocht ondernomen naar restaurant Napo's. Daar stonden onze tafels keurig klaar en hebben we met smaak gegeten; hun specialiteit is gegrild vlees en daar hebben velen van ons voor gekozen. De porties hadden kleiner gemogen :).

Rond 22u was iedereen weer veilig thuis, met nieuwe goede ervaringen.