Page 23 - _0BGDG_CRM NEOS SEPT 24_2435426.PDF
P. 23

Hans Van Dyck: Scholen vergroenen loont. Hoe avontuurlijker de omgeving, hoe
                                         minder kinderen gepest worden
                                         geving voor kinderen en mensen. We moe-  Hans Van Dyck: Er valt nog zo veel te le-
                                         ten meer bos naar de school brengen.   ren. Hoe dieren omgaan met oude soort-
                                         Waar dat al op een creatieve en slimme   genoten varieert erg sterk.  Sommige
                                         manier gebeurd is, zien we dat kinderen   soorten geven er geen moer om terwijl ze
                                         minder stress hebben, zelfredzamer zijn,   bij andere soorten net een sleutelrol spe-
                                         de leercontext rustiger is, er minder ziekte   len. Neem nu de orka’s. Daar worden de
                                         is bij leerkrachten en leerlingen en die   mannetjes zo’n 40 jaar, de vrouwtjes
                                         laatsten betere resultaten halen. Het zijn   halen makkelijk het dubbele. De manne-
                                         geen wondermiddelen maar het is te be-  tjes zijn er trouwens echte moederkind-
       de rest van je lichaam én met je omge-  langrijk om te verwaarlozen. Kinderen zijn   jes en de grootmoeders nemen de lei-
       ving. Die kennis moeten we goed gebrui-  uit zichzelf trouwens natuurmensen.   dende rol op zich. Ze bepalen zelfs met
       ken.                              De samenwerking tussen verschillende   wie de mannetjes mogen paren. Het zijn
                                         sectoren van de samenleving – land-  net als wij heel sociale dieren en kennen
       Saaie stad                        bouw, cultuur, geneeskunde, steden-  een systeem van menopauze wat vanuit
       Voor een gepassioneerde natuurmens    ,24 Ȕ %""ƞ ,+0 3"") 3,,/!")"+ ,-$"Ȓ  evolutionair oogpunt zeer uitzonderlijk

       is een school of  stad een saaie kooi.  bracht maar de slinger naar een biolo-  is. De grootmoeders blijven een sleutel-
       Hans Van Dyck: Kinderen hebben van-  gisch saaie leefomgeving is doorgesla-  rol spelen in het overleven van de familie-
       daag  minder contact met de natuur –   gen. We zitten in een veilige kooi maar   groepen en ze zijn de rots in de branding.
       denk maar aan die kikkers en salaman-  die is zo saai, en de vraag is of dat wel ge-  Bij olifanten vind je ook iets dergelijks.
       ders van vroeger. Wie klimt er nog gere-  zond is. Mijn pleidooi is er dus een om   De vrouwtjes hebben er letterlijk een
       geld in een boom? En nee, klimmen op   bruggen te bouwen tussen de natuur- en   olifantengeheugen en zullen de kudde
       een houten klimrek in de turnles is niet   de gezondheidssector. Hoog tijd dat we   sturen naar de plekken waar ze voldoen-
       hetzelfde.                        de mouwen oprollen voor meer gezonde   de voedsel maar ook zouten kunnen
       Computers en tablets aanbieden aan kin-  biodiversiteit in Vlaanderen.  binnenkrijgen. Oma’s aan de top dus.
       deren is natuurlijk belangrijk, maar een                           Diversiteit is leven en leven is diversiteit.
       biodiverse leeromgeving is dat evenzeer.   Oma’s aan de top!       Variatie is wat biologisch leven nodig
       Schoolomgevingen lijken nu te vaak goed-  Tot slot, de hedendaagse westerse   %""ƞ ,* $,"! 1" $"!&'"+ǽ   &,),$&0 %"

       bedoelde, maar erg saaie kooien. Terwijl   mens weet niet goed hoe om te gaan   inzichten nodigen ons uit om werk te
       de natuur ervaren net het leren kan stimu-  met zijn oudere soortgenoten. Kunnen   maken van een prettigere, gezondere
       leren. De scholen vergroenen krijgt nu te-  we wat leren van andere diersoorten?  omgeving.
       recht groeiende aandacht, maar dat is
       meer dan zomaar wat gazon zaaien. Uit
       onderzoek blijkt trouwens dat hoe avon-  Win een boek van Hans Van Dyck!
       tuurlijker de omgeving, hoe minder kinde-  ‘Het orakel van de bosnimf’ is een fascinerend verhaal over
       ren gepest worden. Lijkt logisch - timide   vlinders, gepassioneerde mensen en het leven op onze planeet.
       kinderen vinden er makkelijker een plekje   Jij kan dit boek winnen. Stuur jouw meest verrassende of
       waar ze minder opvallen. Het is een ander   inspirerende natuurervaring naar welkom@neosvzw.be en
       voorbeeld dat toont dat we te weinig heb-  wie weet win jij het boek.
       ben nagedacht over een gezonde leefom-

                                                                                                   NEOS - 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28