Page 23 - _0BGDG_CRM NEOS SEPT 24_2435426.PDF
P. 23
Hans Van Dyck: Scholen vergroenen loont. Hoe avontuurlijker de omgeving, hoe
minder kinderen gepest worden
geving voor kinderen en mensen. We moe- Hans Van Dyck: Er valt nog zo veel te le-
ten meer bos naar de school brengen. ren. Hoe dieren omgaan met oude soort-
Waar dat al op een creatieve en slimme genoten varieert erg sterk. Sommige
manier gebeurd is, zien we dat kinderen soorten geven er geen moer om terwijl ze
minder stress hebben, zelfredzamer zijn, bij andere soorten net een sleutelrol spe-
de leercontext rustiger is, er minder ziekte len. Neem nu de orka’s. Daar worden de
is bij leerkrachten en leerlingen en die mannetjes zo’n 40 jaar, de vrouwtjes
laatsten betere resultaten halen. Het zijn halen makkelijk het dubbele. De manne-
geen wondermiddelen maar het is te be- tjes zijn er trouwens echte moederkind-
de rest van je lichaam én met je omge- langrijk om te verwaarlozen. Kinderen zijn jes en de grootmoeders nemen de lei-
ving. Die kennis moeten we goed gebrui- uit zichzelf trouwens natuurmensen. dende rol op zich. Ze bepalen zelfs met
ken. De samenwerking tussen verschillende wie de mannetjes mogen paren. Het zijn
sectoren van de samenleving – land- net als wij heel sociale dieren en kennen
Saaie stad bouw, cultuur, geneeskunde, steden- een systeem van menopauze wat vanuit
Voor een gepassioneerde natuurmens ,24 Ȕ %""ƞ ,+0 3"") 3,,/!")"+ ,-$"Ȓ evolutionair oogpunt zeer uitzonderlijk
is een school of stad een saaie kooi. bracht maar de slinger naar een biolo- is. De grootmoeders blijven een sleutel-
Hans Van Dyck: Kinderen hebben van- gisch saaie leefomgeving is doorgesla- rol spelen in het overleven van de familie-
daag minder contact met de natuur – gen. We zitten in een veilige kooi maar groepen en ze zijn de rots in de branding.
denk maar aan die kikkers en salaman- die is zo saai, en de vraag is of dat wel ge- Bij olifanten vind je ook iets dergelijks.
ders van vroeger. Wie klimt er nog gere- zond is. Mijn pleidooi is er dus een om De vrouwtjes hebben er letterlijk een
geld in een boom? En nee, klimmen op bruggen te bouwen tussen de natuur- en olifantengeheugen en zullen de kudde
een houten klimrek in de turnles is niet de gezondheidssector. Hoog tijd dat we sturen naar de plekken waar ze voldoen-
hetzelfde. de mouwen oprollen voor meer gezonde de voedsel maar ook zouten kunnen
Computers en tablets aanbieden aan kin- biodiversiteit in Vlaanderen. binnenkrijgen. Oma’s aan de top dus.
deren is natuurlijk belangrijk, maar een Diversiteit is leven en leven is diversiteit.
biodiverse leeromgeving is dat evenzeer. Oma’s aan de top! Variatie is wat biologisch leven nodig
Schoolomgevingen lijken nu te vaak goed- Tot slot, de hedendaagse westerse %""ƞ ,* $,"! 1" $"!&'"+ǽ &,),$&0 %"
bedoelde, maar erg saaie kooien. Terwijl mens weet niet goed hoe om te gaan inzichten nodigen ons uit om werk te
de natuur ervaren net het leren kan stimu- met zijn oudere soortgenoten. Kunnen maken van een prettigere, gezondere
leren. De scholen vergroenen krijgt nu te- we wat leren van andere diersoorten? omgeving.
recht groeiende aandacht, maar dat is
meer dan zomaar wat gazon zaaien. Uit
onderzoek blijkt trouwens dat hoe avon- Win een boek van Hans Van Dyck!
tuurlijker de omgeving, hoe minder kinde- ‘Het orakel van de bosnimf’ is een fascinerend verhaal over
ren gepest worden. Lijkt logisch - timide vlinders, gepassioneerde mensen en het leven op onze planeet.
kinderen vinden er makkelijker een plekje Jij kan dit boek winnen. Stuur jouw meest verrassende of
waar ze minder opvallen. Het is een ander inspirerende natuurervaring naar welkom@neosvzw.be en
voorbeeld dat toont dat we te weinig heb- wie weet win jij het boek.
ben nagedacht over een gezonde leefom-
NEOS - 23