Leuven is een sterk groeiende stad. Op twintig jaar tijd kwamen er zo'n 15.000 inwoners bij. Ook het aantal studenten en jobs blijft maar toenemen. En dus ook het aantal verplaatsingen. Daarom vindt het Leuvens stadsbestuur het nodig om de mobiliteit grondig te herzien. Immers, als steeds meer mensen zich allemaal met de auto blijven verplaatsen, zouden we enkel meer stilstand, files en ook luchtverontreiniging krijgen. En dus verandert er van alles, circulatie- en mobiliteitsplannen, fietsstraten en autoluwe zones, zone 30 en deelmobiliteit... Straten krijgen een andere aanleg, met meer groen en ontharding. Toch leidt dit ook tot heel wat discussie. Wordt de auto weggepest? Wordt er voldoende rekening gehouden met oudere mensen, voor wie de fiets geen optie is? Komen voetgangers niet steeds meer in de verdrukking terecht? En gaat het niet allemaal wat te snel? Leuvens schepen van Mobiliteit David Dessers licht eerst tijdens een lezing het gevoerde beleid toe en gaat daarna graag in dialoog met het publiek.
Na afloop volgt een Nieuwjaarsdrink jullie aangeboden door Neos Kessel-Lo. Blijf dus nog even napraten met een glaasje en een knabbeltje. Het is een geschikt moment om elkaar te ontmoeten in een feestelijke sfeer. |