Bezoek Daf Trucks en Daf museum in Eindhoven

Praktische gegevens
DAF, afkorting van Van Doorne's Aanhangwagenfabriek N.V. die later overging in Van Doorne's Automobielfabriek N.V., is een vrachtauto- en voormalig autofabrikant, in 1932 opgericht door Hub van Doorne te Eindhoven, nadat de gebroeders Hub en Wim vanaf 1928 een kleine mechanische werkplaats gedreven hadden.
In 1938 werd een prototype van een amfibisch voertuig gepresenteerd, met vierwielbesturing.[1] In 1949 begon Hub samen met zijn jongere broer Wim de Automobiel Fabriek, die zich toelegde op de productie van vrachtwagens. In 1953 wilde men ook personenauto's gaan maken. In februari 1958 rolde de eerste DAF met tweecilinder-viertaktmotor en Variomatic-versnellingsbak van de band.
In 1967 werd een personenwagenfabriek in Born gebouwd, aangezien er in de hoofdvestiging te Eindhoven te weinig productiecapaciteit bestond. In 1975 werd de personenauto-tak van DAF verkocht aan het Zweedse Volvo. Sinds oktober 2012 worden er door VDL Groep personenauto's geassembleerd.
De vrachtwagendivisie bleef zelfstandig en nam in 1987 de vrachtwagendivisie van British Leyland over. In 1993 echter ging DAF failliet, maar werd in afgeslankte vorm doorgestart als DAF Trucks N.V. In 1996 werd het bedrijf overgenomen door het Amerikaanse Paccar.
Er zijn DAF-fabrieken in de volgende plaatsen:
· Eindhoven (hoofdvestiging), Westerlo (België), Leyland (Groot-Brittannië), Ponta Grossa (Brazilië), Bayswater (Australië), Taichung (Thailand), DAF heeft een testbaan in Sint-Oedenrode (Nederland).
We worden ontvangen met een tas koffie, daarna een bedrijfsfilm van een kwartiertje gevolgd door een rondrit met het bezoekerstreintje dat ongeveer een uur duurt.
Na de lunch bezoek aan het DAF museum.
Het DAF Museum is een museum in Eindhoven dat zich richt op de geschiedenis van Van Doorne's Automobiel Fabriek, kortweg DAF. Het bevindt zich in het Eindhovense stadsdeel Tongelre.
In het museum zijn vooral veel DAF-voertuigen tentoongesteld, waaronder sportwagens en prototypen. Veel van deze prototypen zijn auto's die nooit in productie zijn genomen. Een voorbeeld is de koninklijke strandauto, die door Giovanni Michelotti werd ontworpen op basis van een DAF Daffodil 31 en als strandwagen dienstdeed in Porto Ercole. Ook voor de grote collectie van vrachtwagens is een deel van het museum ingericht. Centraal in dit deel van het museum staan de trucks van 'toen', waaronder vrachtauto's, autobussen en speciale voertuigen zoals legertrucks, brandweerwagens, een betonmixer en een takelwagen. Er is ook een aantal race- en rallytrucks tentoongesteld waaronder de Turbo-Twin, de winnende rallytruck van Jan de Rooy uit 1987. Een van de laatste aanwinsten is de "koninklijke bus" van de Nederlandse koninklijke familie.
Op de eerste verdieping van het museum is een overzicht van de DAF-personenautohistorie te bezichtigen. Er staan bijna honderd verschillende DAF-personenauto's en voertuigen die daarvan zijn afgeleid. Ook de geschiedenis van de Variomatic oftewel "het pientere pookje" is te zien tot en met de CVT die anno 2007 door vele automerken als automatische versnellingsbak wordt gebruikt. Inmiddels zijn er van deze CVT ruim 13 miljoen geproduceerd. De Duwbandenfabriek is inmiddels overgegaan naar Bosch.
Het DAF Museum is naast het Louwman Museum[1] het enige gecertificeerde automobielmuseum van de Museum Vereniging Nederland. Ze staan beide in de lijst van gecertificeerde musea[2].
In 2020 is een nieuw gedeelte aan het DAF museum toegevoegd, de zg. Paccar Wing (genoemd naar het huidige amerikaanse moederbedrijf Paccar). Hierin is een permanent overzicht te zien van de motoren die van 1992 tot heden werden ontwikkeld om stapsgewijs -met steeds toenemende complexiteit- aan de wettelijk voorgeschreven emissie-eisen te voldoen van Euro 1 t/m Euro 6. Duidelijk is de immens grote dalende trend te zien in de uitstoot van partikels (roetdeeltjes) en stikstofoxiden (NOx). Beide waarden zijn gereduceerd naar ca. 5% van de oorspronkelijke waarden die ze op het moment van Euro 1 hadden! DAF motoren hebben een zeer goede reputatie en worden ook in Amerika (Kenworth- en Peterbilt trucks) toegepast onder de naam Paccar engines.
Er worden voor onze groep twee gidsen voorzien maar beginnen doen we om 12.00h met een ‘DAF lunch’……. (is voorzien in de prijs inclusief koffie/Thee /water)
Het museumbezoek kan je uiteraard zo lang als je wil maken, je kan nog even nakaarten in de cafetaria met een drankje…..(wel zelf te betalen)
Programma:
10:00 | ontvnagst |