Page 6 - _03RAN_CRM NEOS JUNI 23_2322530.PDF
P. 6
Van wildevrouwen en wellust
tot wonder en waanzin
Direct, maar ook dubbelzinnig. Down to earth en tegelijk diepzin- 16de-eeuwse publieke leven zich voor-
nig. Als volleerd tijdreiziger maakt hij in zijn boeken vlot de sprong namelijk in herbergen afspeelde, waar-
van WOII naar de waanzinnige 16de eeuw om dan terug te keren door een herbergier dus op de hoogte
naar het betoverende tijdperk van de belle époque, maar blijft te- was van de laatste nieuwtjes en vaak
gelijkertijd, zoals elke geboren en getogen Antwerpenaar, trouw ook de (donkere) geheimen van zijn
aan zijn stad. Terwijl zijn romans tot in de puntjes historisch cor- klanten.
rect zijn, is zijn inspiratie bovenaards. Net zoals zijn boeken is hij Op een bepaald moment werd Olyslae-
het toonbeeld van de naar eigen zeggen dubbelzinnige natuur van gers uitgenodigd voor een winterfesti-
de mens. Maak kennis met auteur Jeroen Olyslaegers. val in Nijmegen (Nederland), waar hij in
Emelie Pauwels het 16de-eeuwse huis van de organisa-
tor zou logeren. ‘Toen ik na een Bour-
Ȉ + %1"/ #Ǿ )1&'! %1"/ #Ǿ "0"ƞ ""+ nodige kennis, bleef het papier maag- gondische avond de organisator vroeg
mens pas hoe buitenzinnig alles is ge- delijk wit: de inspiratie bleef uit. Tot hij of hij me wilde vergezellen naar huis, zei
weest’ aldus Beer, 16 -eeuws herber- opeens een stem hoorde; de stem van hij dat hij daar zelf niet verbleef, gezien
de
gier en hoofdpersonage uit het boek Wilfried Wils. ‘De dag dat ik de stem het daar spookte. In het huis zouden
‘Wildevrouw’. Al zouden het evengoed van Wilfried hoorde, heb ik in één ruk drie vrouwen ronddwalen, de drie op-
de woorden van de auteur zelf kunnen 15 bladzijden geschreven’, aldus eenvolgende echtgenotes van één man
zijn, want sinds de verschijning van zijn Olyslaegers. ‘Toen ik voorlas aan mijn die in het kraambed waren gestorven.
bekroonde roman ‘WIL’ in 2016, is Olys- vrouw wat ik had geschreven – wat ik Diezelfde nacht verschenen de drie
laegers niet meer weg te denken uit het overigens altijd doe – begon ik na twee vrouwen meermaals aan mijn bed, vra-
Vlaamse medialandschap. Met de pod- pagina’s te huilen. Pas na drie pogingen gend wat ik hier te zoeken had. De dag
cast ‘Wildevrouw’ (VRT) liet hij ons als heb ik alle pagina’s kunnen voorlezen. erna hoorde ik de stem van Beer, de
het ware de waanzinnige 16de eeuw Ontroerend, maar ook gênant als je herbergier, en vonden zijn eerste woor-
zelf beleven en in september komt de door je eigen werk moet huilen’, lacht den hun weg naar het papier.’
3"/Ɯ)*&+$ 3 + %"1 ,"( Ȉ ȉ 2&1ǽ 3"/ hij. ‘Tijdens mijn onderzoek had ik alles
de kracht van verhalen gesproken… zeer rationeel bekeken, maar door De kracht van verhalen
Wilfrieds woorden kwamen alle emo- Het duurde echter niet lang vooraleer
Bovenaardse inspiratie ties ineens naar boven. Mijn vrouw zei ook wij de stem van Beer mochten aan-
Voor zijn roman ‘WIL’, waarin hoofdper- toen, ook al was het maar 15 pagina’s horen, vertolkt door Stefaan Degand in
sonage Wilfried Wils terugblikt op zijn ver, dat dit boek mijn leven zou veran- de populaire podcast ‘Wildevrouw’.
verleden als politieagent tijdens WOII, deren. En ze had gelijk.’ ‘Die vier jaar dat ik aan ‘Wildevrouw’
ging Olyslaegers in gesprek met histori- heb geschreven had zoveel kennis en
ci en doorworstelde hij de nodige lec- Maar het bleef niet bij die ene stem. Al achtergrondverhalen opgeleverd dat ik
tuur. Van de harde feiten tot de heer- gauw zou ook de stem van Beer zich het niet over mijn hart kon krijgen om
sende mentaliteit en de gevoelswereld laten horen. Voor ‘Wildevrouw’ had ze gewoon op te bergen. Vandaar het
van politieagenten tijdens de oorlogsja- Olyslaegers al van bij de start een her- idee om een website en een podcast
ren,… Alles werd tot in de puntjes uitge- bergier als hoofdpersonage in gedach- aan het boek te wijden. Toen ze op zoek
plozen. Hoewel gewapend met de ten. Niet zo verwonderlijk, gezien het gingen naar een acteur om Beer in te
6 - NEOS